Jdi na obsah Jdi na menu

Baz Oficiál

10. 1. 2013

BAZ Oficiál (Škoda 742 Oficiál)

 

V létě roku 1980 v Bratislavě na základě požadavku nadřízeného ministerstva postavila funkční vzorek automobilu Škoda Oficiál. V podmínkách reálného socialismu šlo o to, vytvořit z tuzemských komponentů služební vůz vhodný k přepravě pěti osob na delší vzdálenosti, jenž by byl levnější a v provozu hospodárnější než tehdy často používaná ruská Volga, poháněná žíznivým dvouapůllitrovým motorem. Základem vozidla jménem Oficiál se stala karoserie sedanu Š 742 (Š 120), kterou bratislavští karosáři v podélné ose rozpůlili a rozšířili o 120 mm. K výrobě čelního a zadního okna kabiny použili vždy dva exempláře příslušného skla, zatímco podlahu, střechu, obě kapoty i zadní čelo karoserie rozšířili pruhem plechu.

Změnila se i celá příď vozu -  nový automobil měl totiž klasickou koncepci s motorem uloženým vpředu, podélně nad přední nápravou a pohonem nezávisle zavěšených zadních kol. Přední náprava byla posunuta o 100 mm kupředu, rozvor se také prodloužil na 2500 mm. Pod přední kapotu, jež se stejně jako u Š 120 otvírá doleva do strany, dostal Oficiál čtyřválec TAZ 1500, tedy jen lehce upravený motor z letité dodávky Š 1203 vyráběné v Trnavě. Čtyřválec OHV o objemu 1433 cm3 dával výkon 57 k (42 kW) při 4500 ot/min a největší točivý moment 105 Nm při 2500 ot/min, vzhledem k prostorovým dispozicím měl upravené sací potrubí a čistič vzduchu vpravo vedle motoru.

Také spojka, čtyřstupňová převodovka, spojovací hřídel, rozvodovka a zavěšení zadních kol stejně jako hnací hřídele pocházely z trnavské verze "dvanáctsettrojky", dílo korunovala mohutná maska z černého plastu se čtyřmi kruhovými světlomety a hranaté plastové nárazníky vpředu i vzadu. Za zadní nápravou byl poměrně objemný prostor pro zavazadla přístupný širokým, ale krátkým víkem. Svisle orientované zadní skupinové svítilny byly tentokrát převzaty beze změny ze Š 120.

Ani Oficiál se sériové výroby nedočkal a jediný zhotovený exemplář dnes v poněkud zbědovaném stavu čeká v depozitáři bratislavského Muzea dopravy na renovaci. Jako kuriozita připomínající někdy až úsměvné snahy z dob raného socialismu si ji určitě zaslouží.

 

Náhledy fotografií ze složky Baz Oficiál

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA