Jdi na obsah Jdi na menu

Škoda 1000 MB B5

29. 12. 2012

Škoda 1000 MB B5 (1967):      ( známa také jako Škoda 1150 Studio 5 )

dscf0160.jpg

                                                  Replika vozu :Škoda 1150 Studio 5

V roce 1967 připravila továrna AZNP pro mezinárodní šestihodinový závod v Brně dva vozy pro skupinu B5. Tato skupina povolovala velmi rozsáhlé úpravy na motoru i podvozku a tak vznikly docela rychlé kreace. Soutěžní podvozek 1000 MB byl odlehčen a nastaven pro okruhové ježdění. Továrna použila ten nejvýkonější motor, který měla k dispozici: litrový závodní motor připravovaný pro Formuli 3.
 
Jeden motor byl zcela shodný s formulovým, byl montován bez větráku a dával výkon 90 k při 8000 ot./min. Točivý moment 9,2 kpm při 5000 ot./min. Tyto formulové motory byly vyjímečně vypiplány. Asi jedinné z celé řady motorů typu MB až 130 měly snížený zdvih a to na 61,3 mm. Při vrtání 72 mm měl motor objem 998 ccm. Klika byla opracována z původního výkovku, ale z kvalitnějšího materiálu. Zdvihátka a tyčky ventilového rozvodu byly zhotoveny z tenkostěnných ocelových trubek. K rozšířeným kanálům patřily zvětšené ventily o zdvihu 10 mm. Speciální písty měly dva těsnící kroužky 1,5 mm a jeden 4 mm stírací. Spodek klikové skříně byl vyroben jako žebrovaný odlitek. Směs do motoru dodával jeden dvojitý Weber. Výfukové potrubí bylo z prostorových důvodů natočeno jinak. Chladič vody, oleje a benzínová nádrž byly umístěny do přední části vozu, což přispělo k eliminaci přetáčivosti vozu. Hlavně se také ušetřil výkon potřebný k motání ventilátorem. Hrdlo palivové nádrže bylo vyvedeno na přední kapotu. S vozem st. č. 89 jeli v Brně V. Bobek st. a Fousek. V treninku to celkem dobře lítalo, ale v závodě odpadli hned na začátku. Myslím, že tehdy nevydržela spojka ty kila navíc oproti lehké formuli. V každém případě byl položen základ stěhování chladiče do přední části vozu, což se později začalo používat i v rally a nakonec se dostalo i do seriové výroby (Š 120). Vůz byl osazen třináctipalcovými elektrony s osmi loukotěmi, které byly typické pro škodovky po mnoho let a obutý pneu Dunlop SP Sport 5,50 - 13. Jel asi 180 km/h.
 
Druhý vůz měl ponechán ventilátor a chladič vzadu, trochu delší sací potrubí dalo plošší průběh kroutícího momentu. Vpředu měl jen dva olejové chladiče. Výkon klesl na 85 k při 8000 ot./min. Na plechových discích byly pneu Dunlop SP 41 165 - 14. Posádka Žíd - Krček s ním závod dojela, ve třídě B5 1300 obsadila třetí místo za dvěma Renaulty 8 Gordini.

V národních závodech byla třída B5 vypisována pro objem 2500 ccm (kvůli Tatrám 603) a později 1600 ccm. Národní řády byly benevolentnější a dovolovaly převrtání přes limit homologované třídy. Tak se u továrních i dalších vozů postupně zvyšoval objem na 1100 a 1150 ccm i víc. Na obrázku nahoře je embéčko se starovním číslem 2, se kterým jezdil Oldřich Horsák. Vůz startující na okruhu Štramberská trůba měl v roce 1968 objem 1150 ccm a výkon 120 k při 7000 ot./min. Dociloval 196 km/h.

 

Náhledy fotografií ze složky Škoda 1000 MB B5

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA